Sana

Tapahtui niinä päivinä



Jouluevankeliumin alkusanat vanhan Raamatun käännöksen mukaisesti ovat syöpyneet niin syvälle omaan mieleeni, että en ole vajaassa 20-vuodessa edes oppinut ulkoa uusia sanoja: ”Siihen aikaan”.

 

Onpa kumpi muoto tahansa meille rakkaampi, niin molemmat alkusanat – vanhat ja uudet – tuovat evankeliumin aikaan ja paikkaan. Luukkaalle oli erityisen tärkeää sitoa tapahtumat historiaan. Aikamäärät ja paikat, hallitsijat, ruhtinaat ja paikkakunnat rytmittävät hänen kerrontaansa. Kun Jumala toimii, hän toimii ihmisten ajassa ja ihmisten maailmassa. Ääretön ja iankaikkinen sitoutuvat aikaan ja paikkaan.

 

Näin oli runsaat 2000-vuotta sitten. Pieni eläinsuojan sopukka lähes tuntemattomassa pikkukylässä oli Jumalan armon ilmestymispaikka. Jouluevankeliumin yksityiskohdat suorastaan tempaavat meidät tapahtumien keskelle. Voimme haistaa eläinten suojan, tuntea kasvoillamme viileässä yössä höyryävän hengityksen ja kuulla kaikki yön äänet ympärillämme. Vain yksi ääni ei ole kohdallaan: pienen vauvan tuhina nuoren äidin sylissä. Näin tänään, mutta ei niinä päivinä. Talli oli mahdollinen synnytyspaikka silloin, kun parempaakaan paikkaa ei ollut tarjolla. Ei ihmisen sydän ole koskaan ollut erityisen herkkä toisen hädälle – kuka nyt ventovieraalle vaimolle tarjoaa oman kotinsa synnytyssairaalaksi ja lähtee itse kylmään yöhön.

 

Koruttomasti ja realistisesti olemme joulun sanan äärellä. Niissä päivissä oli kuitenkin jotain erityistä. Seimessä ei jokeltanut kuka tahansa, vaan Jumalan Poika. Ja taivas vastasi hänen lapsen itkuunsa lähettämällä enkelit laulamaan kehtolaulua.

 

Niinä päivänä Jumalan rakkaus murtautui erityisellä tavalla meidän ihmisten maailmaan. Näinä päivinä me pysähdymme yhä uudelleen tuon vanhan ja tutun kertomuksen äärellä. Menemme sisälle tarinaan ja niihin päiviin. Oman joulun valmistelumme keskellä Jumalan armo murtautuu tähän aikaan. Hän ei tänäänkään jää johonkin toiseen ulottuvuuteen, vaan tulee meidän keskellemme pelastajaksi ja vapahtajaksi. Arkinen ihminen oman rikkinäisyytensä keskellä saa Kristuksen vieraakseen.

 

Hyvää ja siunattua joulua

Matti Salminen


Takaisin uutisiin